Cukorbetegeknek ünnepi menü, Karácsonyi menü cukorbetegeknek

Ünnepi receptek cukorbetegeknek

Élvezzük ezt az időszakot! Írásunkkal azoknak a cukorbetegeknek szeretnénk segíteni, akik tartanak az ünnepek alatt felkúszó kilóktól. Készüljünk előre! Karácsonyt megelőzően érdemes hosszabb időre előre terveznünk, különösen akkor, ha elutazunk.

Mire kell figyelni a főételnél?

Ügyeljünk rá, hogy legyen elegendő tesztcsíkunk, gyógyszerünk, inzulinunk még a hazatérés idejére is. Viszont ne halmozzunk fel — pusztán a vendégek kedvéért — készleteket olyan élelmiszerekből szaloncukor, édes teasüteményekamik kísértésbe ejthetnek. Mennyi időre tervezünk? Megéri előre végiggondolni az étkezéseinket, hiszen nem csak pár napról, hanem több hétig tartó időszakról van szó. Étrendi hatások szempontjából a karácsony már november végén, december elején érezteti hatását.

cukorbetegeknek ünnepi menü

Ilyenkor nyitnak az adventi vásárok, kezdetüket veszik a baráti, céges, iskolai-óvodai karácsonyi összejövetelek. Lépten-nyomon karácsonyi süteményekkel, mézeskalácsokkal találkozunk, vagy magunk is készítjük őket. Legtöbben ilyen előzmények után vágunk bele a karácsonyi ünnepkörbe, ami pár napos pihenő után a szilveszterrel, újévvel folytatódik.

Szálka BrigittaDietetikus Ragaszkodjunk jó szokásainkhoz!

Karácsonyi vacsora cukorbetegeknek

Ne hagyjuk, hogy eddigi életvitelünk, jó szokásaink feledésbe merüljenek! Amennyire csak lehet, ragaszkodjunk étkezési ritmusunkhoz — a három főétkezéshez és a közti étkezésekhez. Tartsuk magunkat az alapokhoz! A megszokott szénhidrát mennyiséget — hideg étkezések alkalmával fogyasztott kenyér, illetve a meleg étkezések során fogyasztott köretek adagnagyságát ne lépjük túl!

Főétkezéseinkben továbbra is a zöldségek domináljanak!

Számoljunk a zsírral is! Az ételek energia- és szénhidrát tartalmán túl ne feledtkezzünk meg a legmagasabb kalóriatartalmú tápanyagról, a zsírról sem, vegyük figyelembe a felhasznált élelmiszerek, elfogyasztott ételek zsiradéktartalmát! A karácsonyi ünnepkör sok csapdát rejt ilyen szempontból. Például a húsok és sajtok panír vagy bunda nélkül fogyasztva ugyan teljesen szénhidrátmentesek, de előfordulhat, hogy zsírtartalmuk cukorbetegeknek ünnepi menü rengeteg többlet-kalóriát hordoznak.

Az átlagos sajtok tömegének a harmadát zsiradék teszi ki, a szalámik, kolbászfélék megközelítőleg felét, a normál virslik közel negyedét. Ráadásul a húsokban, húskészítményekben, zsíros tejtermékekben vaj, sajt, tejföl, tejszín előforduló zsírok telített zsírok, amik az érrendszeri rizikókra nézve további kockázatot jelentenek.

Vegyük sorra a karácsonyi étkezéseket! Kezdjük reggelivel a napot! Használjuk ki, hogy a reggeliket és emellett a hideg étkezéseket sokkal könnyebb uralni. Ez az az étkezés, ahol cukorbetegeknek ünnepi menü kell alkalmazkodnunk a többiekhez, mi dönthetjük el, mi kerüljön a tányérra, hány szelet kenyeret eszünk, és mit rakunk rá.

Desszert és alkohol

Ahogy az év többi napján is, ilyenkor is tartózkodjunk az édes reggeliktől! Ha mindenképp édességre vágyunk, cukormentes formában a dél körüli órákban, tízóraira és uzsonnára fogyasszuk, amikor nagyobb a szervezet inzulinérzékenysége. Reggelinket a hagyományos reggeli összetevőiből állítsuk össze: Teljes kiőrlésű pékáru az étkezés szénhidrát tartalmának figyelembe vételével. Féltányérnyi idény szerinti, nem keményítő tartalmú zöldség: jégsaláta, fekete retek, jégcsapretek, lilahagyma, póréhagyma, aszalt paradicsommal kevert zöldsaláta, savanyúkáposzta.

Szénhidrátmentes folyadék: gyümölcs tea édesítővel vagy édesítés nélkül, kávé — tej nélkül, vagy ízesítésként használt mennyiségű max. Levesek — rost és folyadékforrások egyben A lezsírozott bőven zöldségelt húsleves, maximum egy evőkanálnyi levesbetéttel minden körülmények között jó lehetőség a folyadék- és rostfogyasztás növelésére. A levesekbe maximum 1 evőkanálnyi levesbetét levestészta, csipetke, daragaluska, stb. A krémleveseket saját anyagukkal sűrítsük habarás helyett a leves sűrűségét maguk a turmixolt összetevők adják.

Kimondottan a téli hangulathoz illő, energiaszegényen is cukorbetegeknek ünnepi menü krémlevesek: francia hagymalevesgombakrémleves aszalt paradicsommalsütőtökkrémleves. A krémleveseket levesbetét helyett pirított magvakkal is kínálhatjuk, klasszikusnak cukorbetegeknek ünnepi menü e tekintetben a brokkolikrémleves pirított mandulával. A tejfölös habarás nélkül is élvezetes lesz ez a leves, ha paradicsompürével, citromlével ízesítjük.

Cukorbeteg gyerek a családban… Már előre rettegtem a karácsonyi menütől, hiszen el sem tudtam képzelni, hogyan fogom véghezvinni ezt a dolgot úgy, hogy a gyerek megússza inzulinsokk nélkül. Ki gondolta volna, hogy nem kell búcsút intenünk a bejglinek vagy a szaloncukornak?! Bárkit érinthet - Amikor a gyerek 4 liter vizet, teát egyéb itókát töltött magába naponta, azt gondoltam csak nagyon szomjas.

A karácsonyi halászlé — amennyiben kenyeret is fogyasztunk hozzá, tartalmas fogás, utána csak szerényebb második kívánkozik vagy egy könnyebb desszert.

Húsok — karácsonyi illatokkal házasítva Részesítsük előnyben az alacsony zsírtartalmú húsokat, a húsételek szaftosságát, ízességét, pácolással, fűszerezéssel érjük el. Használjuk a hideg évszakhoz és a karácsony hangulatához illő gyümölcsöket, például birs almát, narancsot.

EXTRA AJÁNLÓ

A birsalmával sült csirkemell igen egyszerű, mégis izgalmas, pikáns téli fogás. Ehhez a csirkemellet ízlés szerint daraboljuk vagy szeleteljük, a sütéshez tegyünk mellé birsalma szeleteket, vöröshagymát. A húsok fűszerezésének tekintetében is legyünk idényszerűek, idézzük meg a karácsony illatát! A rozmaring például azon kevés zöldfűszerek közé tartozik, ami télen is elérhető. Izgalmassá teszi a pulykát és a soványabb sertés húsokat vagy akár a hozzájuk kínált köretet.

Illik a naranccsal sült pulykamellhez vagy tehetjük a gombás-hagymás szűzpecsenyéhez kínált szélesmetéltre is. A klasszikus szilveszteri újévi virsliket alacsony szénhidrát tartalmuk ellenére ne együk párosával. A virsli zsírtartalma 20 g feletti, ettől kevesebb zsiradékot a csökkentett zsírtartalmú virslikben találunk. Lehetőleg ezeket válasszuk! Semmiképp cukorbetegeknek ünnepi menü növeljük tovább a virslis ételek zsírtartalmát baconba tekeréssel!

Halak — grillezve, roston és papírban sütve A halak fogyasztása cukorbetegeknek ünnepi menü amennyire csak lehet, kerüljük a bő zsiradékban sütést, hiszen így az amúgy energiaszegény, cukorbetegeknek ünnepi menü többszörösen telítetlen zsírsavakban és fehérjében gazdag nyersanyag kalóriadús fogássá változik.

Örömteli karácsony cukorbetegen is

Preferáljuk a grillezést, roston sütést és az elterjedőben lévő abszolút zsírszegény konyhatechnológiának tekinthető papírban történő sütést. Ehhez az előkészített, befűszerezett halszeleteket megfelelő sütő papírba tekerbe forró sütőbe téve perc alatt sütjük meg. Újragondolt hagyományos egytálételek Sok családban elmaradhatatlan a töltött káposzta, ami megfelelő konyhatechnológiával elkészítve gond nélkül beilleszthető a karácsonyi ételek sorába.

A savanyúkáposzta kimondottan energia- és szénhidrátszegény, emellett segíthet a kiegyensúlyozott vércukorszint elérésében. A töltött káposzta töltelékéhez sovány húsokat használjunk, legfeljebb fűszernyi mennyiségben kerüljön zsírosabb húskészítmény — például kolbász — az ételbe.

Karácsonyi menü cukorbetegeknek

Az étel rosttartalmát és élvezeti értékét tovább növelhetjük, ha a töltelékben barna rizst vagy árpát használunk, utóbbi kifejezetten illik a töltött káposztához, sokkal roppanósabb, élvezetesebb. Az újévi lencse főzelékként vagy levesként fogyasztva laktató hatású, lassú és egyenletes vércukor-emelkedést eredményező étel. Mindez köszönhető a lencse magas rost- és fehérjetartalmának.

A hozzá adott zsíros húsok és húsrészek csülök, szalonnapörc, kolbász lehetnek a lencsés étel buktatói. Ezeket mellőzzük! Meglepően finom és ízes lesz a lencseleves vagy főzelék, ha fokhagymával, mustárral, tárkonnyal, babérlevéllel ízesítjük.

A rántáshoz vagy habaráshoz használt lisztet pedig ugyancsak lespórolhatjuk, ha az cukorbetegeknek ünnepi menü saját anyagával sűrítjük. Hiába alacsony glikémiás-indexű nyersanyag a lencse, szénhidrát tartalmával így is cukorbetegeknek ünnepi menü kell vennünk.

Egy adag lencsefőzelékhez g lencsét szoktunk számolni, ennek szénhidráttartalma g között mozog. Feltétként natúr húsokat, egy, maximum két darab tojásból készült tükörtojást, lágytojást fogyasszunk hozzá. Köretek — mandulás barna rizs, párolt almás káposzta, sült kelbimbó, lengyeles karfiol Az ünnep idején is részesítsük előnyben a cukorbetegeknek ünnepi menü köreteket: árpát, bulgurt, hajdinát, kölest.

Létrehozva: Ez az időszak a szeretteinkkel töltött időről, az ajándékozásról és nem utolsósorban az önfeledt lakomákról szól. A közkedvelt ünnepi fogások és sütemények ugyanakkor komoly fejtörést okozhatnak a cukorbetegek számára. A legtöbb családban tehát alighanem akad legalább egy családtag, aki karácsonykor sem ehet kedvére azt és annyit, amennyit csak megkíván, mert oda kell figyelnie az előírt szénhidrátdiétára. Mindez azonban egyáltalán nem jelenti azt, hogy ők ne élvezhetnék az ünnep ízeit, egy kis tudatossággal ugyanis bátran átadhatják magukat a kulináris élvezeteknek.

Hogy megkülönböztessük őket az év többi napján fogyasztott körettől, néhány apró dolgot változtathatunk, például keverhetünk hozzájuk pirított mandulát, gránátalmát, fűszerezhetjük kurkumával, curryvel, vagy tálalhatjuk különböző csírákkal. Főszerepben a káposztafélék: a téli időszak alacsony szénhidrát tartalmú zöldségei közül legnagyobb választékban és legkedvezőbb áron a káposztafélék érhetők el.

Fogyasszuk őket köretként is! A lila káposztához tökéletesen passzol az alma, vagy a birsalma.

Ünnepi receptek cukorbetegeknek Magyar Konyha Az ünnepi menü összeállításakor különösen oda kell figyelni, ha diabéteszes is van családban. Fogásainkat a cukorbetegek diétájába is beilleszthető ételféleségekből raktuk össze, reméljük, jó ötleteket adunk.

Érdemes a párolás mellett zsírszegény konyhatechnológiát is alkalmazni, a félbe vágott kelbimbókat sütőpapíron sütni, a párolt karfiolt lengyelesen kevés zsemlemorzsába forgatva elkészíteni. Saláták Részesítsük előnyben a zöldsalátát.

cukorbetegeknek ünnepi menü

Az ünnep fényét tovább emelhetjük néhány különleges hozzávalóval, például díszítésképp gránátalmával. Ilyen módon a klasszikus majonézes saláták, mint a francia saláta energia- és telített zsírtartalma is csökkenthető. Másik lehetőség a telített zsírtartalommal való spórolásra, ha növényi alapú tejtermék helyettesítőket, például rizskrémet használunk.

Ez javasolt azoknak is, akik tejfehérje-allergiával küzdenek: próbáljuk ki a sült céklából készült tormás céklasalátát. Desszertek A desszerttel és az édességekkel kell leginkább résen lennünk az ünnepek alatt, hiszen kis méretük ellenére roppant kalóriadúsak.

cukorbetegeknek ünnepi menü

Ne feledjük, attól hogy édesítőszerrel készül egy édesség, más összetevői miatt például liszt, gyümölcs, joghurt még lehet szénhidrát cukorbetegeknek ünnepi menü. Figyeljünk rá, hogy cukor hozzáadása nélkül készült édességeket fogyasszunk. Együnk a desszertből, de csak egyféle édességet fogyasszunk, tartsunk mértéket, álljunk meg a vékony szelet tortánál, kis kocka süteménynél!

Ünnepi készülődés: a diabetológus és a dietetikus tanácsai

Az sem törvényszerű, hogy a desszertnek, befejező fogásnak feltétlenül süteménynek kell lennie. Lehet helyette felszeletelt alma, saját készítésű zöldségchips. Házon kívül Étteremben lényeges az adagnagyságok felmérése.

vélemények