A diabétesz fizikai megterhelés

Minden, amit tudnod kell a sportolásról, ha cukorbeteg vagy

Mindezt tudni kell, ha cukorbeteg kollégánk van

Szöveg: tématámogatás, LifeLikeJean Orsolya Istock A rendszeres mozgás segít a cukorbetegség megelőzésében és a kezelésében, betegség esetén pedig a szervezet általános állapotának javításában, az egyensúlyi állapot fenntartásában, a normál testsúly megtartásában és a szövődmények elkerülésében Nem mindegy az intenzitás! A cukorbetegséggel kapcsolatos legfontosabb kérdésekre Dr. Szabó Judit, a LifeLike Egészségügyi és Mozgásdiagnosztikai Központ belgyógyász-diabetológusa válaszol, emellett 7 tippet is ad, hogy hogyan állítsák össze mozgásprogramjukat a diabétesszel küzdők.

  1. Minden, amit tudnod kell a sportolásról, ha cukorbeteg vagy | Futásról Nőknek
  2. Mindezt tudni kell, ha cukorbeteg kollégánk van
  3. Bades a cukorbetegség kezelésében
  4. Milyen munka ajánlott a cukorbetegeknek?

Mi a cukorbetegség? A cukorbetegség egy anyagcserezavar, amely a szénhidrátháztartása zsír- és fehérje-anyagcsere felborulását okozza.

  • Cukorbetegség fennállása esetén a magas intenzitású, vagy az egy óránál tovább tartó fizikai terhelés veszélyes lehet a vércukorszint hirtelen esése miatt, ezért nagyon fontos az intenzitás és időtartam egyénre szabott, óvatos megválasztása!
  • Milyen munka ajánlott a cukorbetegeknek?
  • Szteroid cukorbetegség kezelésének

A betegséget az váltja ki, hogy a szervezet a hasnyálmirigy által termelt hormon, azaz az inzulin teljes hiánya vagy az inzulintermelő sejtek nem megfelelő működése miatt nem képes a glükózt szőlőcukrot energiává alakítani.

Milyen típusai vannak, és mi jellemző azokra? A cukorbetegségnek két fő csoportját különböztetjük meg: az 1-es típusú és a 2-es típusú cukorbetegség de ezen kívül is léteznek más típusok, például az időszakos, terhességi diabétesz.

Az 1-es típusú diabétesz általában gyermek- vagy serdülőkorban jelentkezik, de a diabétesz fizikai megterhelés előfordulhat felnőttkorban is.

Hogyan kezdjen sportolni, ha cukorbeteg?

A betegségre jellemző, hogy a szervezetből vagy teljesen hiányzik az inzulin, vagy nagyon kevés van a diabétesz fizikai megterhelés, ezért azt pótolni kell általában bőr alá, injekcióban beadva. A 2-es típusú cukorbetegséget a legtöbb esetben felnőttkorban diagnosztizálják, de sajnos egyre több, nagyobb súlyfelesleggel rendelkező gyereknél is előfordul. Kialakulásában a túlsúlynak, a mozgásszegény életmódnak kiemelt szerepe van.

A betegség lassan fejlődik ki, gyakran már évek óta fennáll, a diabétesz fizikai megterhelés diagnosztizálják. A 2-es típusú diabétesz előszobája az inzulinrezisztencia, ami kezeletlenül, életmódbeli változtatások nélkül szinte törvényszerűen alakul cukorbetegséggé. Így előzheted meg a felső légúti betegségeket Milyen tünetek figyelmeztethetnek cukorbetegségre? A diabétesznek vannak általános tünetei. Ilyen például a nagy mennyiségű vizelet, a gyakori vizelési inger, a folyamatos szomjúságérzet, a szájszárazság, a hirtelen, egyéb okokkal nem magyarázható fogyás, illetve a fáradtság, az a diabétesz fizikai megterhelés, a hányinger, a bőrviszketés, a fogékonyság bakteriális fertőzésekre.

Minden, amit tudnod kell a sportolásról, ha cukorbeteg vagy

Ha valaki ezekre a tünetekre nem figyel fel, a betegségét elhanyagolja, akkor a kezeletlen diabétesznek olyan súlyos szövődményei lehetnek, mint érszűkület vagy látásromlás.

Hogyan diagnosztizálható a cukorbetegség? A cukorbetegség diagnózisa csak vénás vérvétellel végzett vércukor meghatározás alapján állapítható meg.

a diabétesz fizikai megterhelés

A gyógyszertárban kapható vércukormérő készülékek inkább önellenőrzésre jók. Ezekre a vizsgálatokra lehet szüksége egy futónak Mire kell figyelni a cukorbetegeknek sportválasztáskor?

A rendszeres mozgás segít a cukorbetegség megelőzésében és kezelésében, betegség esetén pedig a szervezet általános állapotának javításában, az egyensúlyi állapot fenntartásában, a normál testsúly megtartásában és a szövődmények elkerülésében. A cukorbetegség minden stádiumában a testmozgás kifejezetten ajánlottmert kiegyensúlyozott táplálkozás mellett segít a normális tartományban tartani a vércukorszintet.

  • PAKTUM Mindezt tudni kell, ha cukorbeteg kollégánk van A legfrissebb adatok szerint közel ezer ember él a cukorbetegség valamely típusával Magyarországon.
  • Hogyan kezdjen sportolni, ha cukorbeteg?
  • Diabetes étrend és növények kezelése

Ami ilyenkor fontos: a fokozatosság betartása! Az 1-es típusú cukorbetegség jóval nagyobb elővigyázatosságot és kontrollt igényel. Mivel a testmozgás jelentősen befolyásolja a vércukorszintet, az edzések gyakoriságát, időpontját, időtartamát, intenzitását, a választott mozgásforma jellegét nagyon pontosan meg kell határozni, és az étkezések és az inzulinkezelés függvényében kell megtervezni.

a diabétesz fizikai megterhelés

Az 1-es típusú cukorbetegségnél kerülni kell az extrém fizikai terhelést, és nem ajánlott a hosszú, kimerítő futás sem. Futhat-e a cukorbeteg? Kezdeti stádiumban az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség diétával és rendszeres mozgással, illetve évenkénti szakorvosi vizsgálattal kordában tartható.

a diabétesz fizikai megterhelés

Ilyenkor kifejezetten ajánlott a kardió típusú mozgás, így például a kocogás, a nem túl megerőltető tempójú futás. Ám ha valakinek előrehaladott diabétesze és annak szövődményeként neuropátiája — az idegek károsodása a magas vércukorszint miatt — van, akkor tilos a diabétesz fizikai megterhelés futás, mert tönkremehetnek a láb kisízületeit, illetve kifekélyesedhet a láb!

Ha az inzulinos beteg a hosszútávfutást választja, számára életbevágó, hogy csak szigorú orvosi kontroll mellett, szakember segítségével tegye azt!

Nála ugyanis nagyon nagy a hipoglikémia, azaz a vércukorszint normális érték alá esésének kockázata. Ennek kivédésére a szakorvossal egyeztetni kell a folyamatos, nagyjából 45 percenkénti szénhidrátpótlás módját és mennyiségét. Milyen szénhidrátot fogyaszthat a cukorbeteg, ha rendszeresen fut? Szóba jöhetnek a gélek, a sportitalok?

Futás előtt javasolt gyors és lassú felszívódású szénhidrátok kombinációját fogyasztani, ha közben is pótlásra szorul, akkor pedig gyorsan felszívódót.

Milyen munka ajánlott a cukorbetegeknek?

A gélek, sportitalok olyan szempontból jók, hogy konkrétan számolható a szénhidrátbevitel. Ám ezek többnyire gyorsan felszívódó szénhidrátot tartalmaznak, lassan felszívódót nem. Lassú felszívódású energiaforrásként fogyaszthatók az energiaszeletek, melyek szénhidráttartalma és felszívódása jobban kiszámítható, mint a csoki vagy az aszalt gyümölcs esetében.

Így kerülheted el az uszodai fertőzéseket! Érdemes-e mérni a vércukorszintet edzés előtt, után vagy közben?

a diabétesz fizikai megterhelés

Ha a sportoló inzulinos, akkor kötelező mérni edzés előtt, után és akár közben is, ha bármilyen problémát érez. A rendszeres vércukorszintmérés azért fontos, mert információt ad arról, hogy adott mennyiségű, minőségű mozgás mit eredményez. Ez lehet biciklizésevezés, edzés elliptikus tréneren, futó- vagy taposógépen. Több energiát használ a szervezeted, ha kombinálod a statikus és aerob mozgást.

DIABéTESz és testmozgás

Ez annyit jelent, hogy az edzést érdemes kardióval indítani kerékpár, elliptikus tréner, taposógép, futógépmajd súlyzós gyakorlatokkal folytatni, végül kardióval befejezni. Ha 10 kilónál több a súlyfeleslegedesetleg valamilyen mozgásszervi problémád van, kérd szakember segítségét, aki személyre szabott edzéstervet állít össze számodra, és felügyeli az edzéseidet.

Mindig a fokozatosságra törekedj! Így elkerülheted azt, hogy lesérülj vagy túlterheld a diabétesz fizikai megterhelés, és emiatt végleg elveszítsd a motivációd.

Ha inzulinos cukorbeteg vagy, esetleg hipoglikemizáló gyógyszert szedsz — ami a vércukorszint leesését okozhatja —, akkor nálad csak az edzői felügyelettel végzett edzés jöhet szóba. Edzés előtt mindig mérj vércukorszintet, majd 30 perc elteltével ismételd meg.

a diabétesz fizikai megterhelés

Sportolás közben nagyon fontos, hogy pótold az elvesztett energiát gyorsan felszívódó és egy kevés lassan felszívódó szénhidráttal.

Ezért is nagyon fontos a folyamatos kontroll. Akár cukorbeteg valaki, akár nem, az edzés során elvesztett folyadékot mindig pótolni kell!

a diabétesz fizikai megterhelés

Legyen nálad vízzel, izotóniás itallal teli kulacs, amiből folyamatosan kortyolgatsz. Figyelem: cukros üdítőt és energiaitalt ne fogyassz!

vélemények